طب روحانی

تکنیک های تمرکز

تکنیک های تمرکز

از آنجایی که دوستان زیادی راجع به کلاسها، سمینارها و آموزشهای انگیزشی مرتبط با ذهن و حافظه از ما سؤال می کنند و مایلند بدانند کدام تمرین و دستورات از لحاظ ماورایی بی خطر هستند و می شود بدون دغدغه انتقال آلودگی ماورایی آنها را انجام داد، برآن شدیم تا با کمک گرفتن از دانش و تجربه خودمان و همچنین جستجو در دنیای وب، یکسری دستورات و تکنیکهای سالم و کارآمد مرتبط با این موضوع جمع آوری کرده و در خدمت شما قرار دهیم. تکنیک های تمرکز علاوه بر تقویت ذهن و تخلیه افکار منفی و مزاحم، می توانند در بالا بردن کیفیت نسخه درمان همزاد به ما کمک شایان و قابل ملاحظه ای بکنند.

تکنیک های تمرکز ده گانه به شرح زیر هستند:

۱. از دنیای حال خارج نشوید:

احتمالا در بین اطرافیان و یا در فیلم ها باید دیده باشید افرادی را که آنقدر به فکر فرو میروند و در خود غرق می شوند بطوریکه آنها را وقتی صدا میزنیم متوجه نمی شوند یا نیاز دارند حتما آنها بلندتر صدایشان بزنیم تا به خودشان بیایند و سرشان را به سمت ما بچرخانند. به این حالت “خروج از زمان حال” میگوییم [یعنی فرد در ذهن خود یا به گذشته سفر کرده است یا به آینده].

این کار باعث خستگی زیاد ذهن و همچنین عدم توانایی در تمرکز می شود. پس تا جایی ممکن سعی کنید ذهن خود را در همان مکان و زمانی نگه دارید که اکنون آنجا هستید. بعنوان مثال اگر مشغول چای خوردن هستید فقط و فقط به چای خوردن فکر کنید، به مزه ی چای، رنگ چای ، استکان ، قند و یا هرچیز ظاهری که در آن موقعیت وجود دارد. اجازه ندهید ذهنتان از آن محدوده خارج شود یا به چیزهای دیگری فکر کنید. در سایر اعمال روزانه مانند رانندگی کردن، آرایش کردن، حمام رفتن، نماز خواندن، آشپزی کردن و… نیز سعی کنید ذهن شما فقط و فقط معطوف به انجام همان کار باشد. هرگاه حس کردید از زمان حال خارج شدید و یا ذهن شما هنگام مثلا چای خوردن به جای دیگری رفت، بلافاصله ذهن خود را برگردانید و این جمله را به خود بگوید: “حواست را جمع کن”. اوایل ممکن است این کار سخت به نظر بیاید و حریف آن نشوید، اما بدانید که با مقاومت و پشتکار، به مرور زمان ذهن شما یاد میگیرد که فقط در همان موقعیتی باشد که شما به او می گویید.

۲. خوش بین باشیم و زود قضاوت نکنیم:

خیلی از ماها گاهی نتیجه گرا هستیم و ممکن است هنگام انجام دادن یکسری کارهای خاص [مانند درس خواندن، نماز خواندن یا غیره] فقط به دنبال نتیجه و نشانه های مثبت آنی از آنها باشیم و اگر همان روزهای اول نشانه های مثبت را مشاهده نکنیم، نسبت به انجام آن کار بدبین شده و با خود می گوییم: من در این کار موفق نخواهم شد، یا این کار من را بجایی نمی رساند. در صورتی که این نوع نگاه درست نیست چون نتیجه ی مثبت خیلی از کارها نیازمند گذشت زمان است و این نوع نگاه نه تنها امید و انگیزه را از ما میگیرد بلکه ما را از فرصت رسیدن به موفقیتهای احتمالی باز میدارد.

۳. به دنبال اتفاقات مثبت باشیم:

ممکن است یک روز صبح، شما با حال بد از خواب بیدار شوید. از همان لحظه ای که افکار منفی یا حس بد به سراغتان می آید، سعی کنید به دنبال یک نکته ی مثبت در درون یا بیرون خود باشید. بعنوان مثال شما در یک روز حالتان چه از لحاظ روحی و چه جسمی خوب نیست، ممکن است با دیگران بحث کرده باشید، حرف آزار دهنده ای شنیده باشید یا در زمینه شغلی، درسی و یا خانوادگی یک خبر ناراحت کننده شنیده باشید که ممکن است کل روز شما را تحت تاثیر و غمگین نگه دارد. در این شرایط سعی کنید لابلای این همه خبر و اتفاقات منفی، یک نکته ی مثبت هرچند کوچک پیدا کنید [مثلا: صدای خوش پرندگان، سالم بودن و درست کار کردن وسیله برقی منزل که اکنون روشن است، صاف و سالم بودن آب و هوا، جای پارک پیدا کردن در آن روز، زنده و سالم بودن عزیزانمان، صدای بازی کردن کودکان در حیاط یا کوچه، و… ]،

آنقدر به این موضوع مثبت به ظاهر پیش پا افتاده فکر کنید و آن را در ذهن خود بزرگ کنید تا دیگر جا و زمانی برای پرداختن ذهنی به اتفاقات منفی وجود نداشته باشد. [این را هم فراموش نکنیم که بعضی از مشکلات و ناراحتی ها با گذشت زمان خود بخود رفع می شوند پس بیخودی روی آنها مانوور ندهیم.]

۴. یک زمان را برای سوگواری مشخص کنید:

یکی از تکنیکهای تمرکز برای رها شدن از افکار منفی و مزاحم، که اغلب قبل از خواب، هنگام نماز یا موقع درس خواندن به سراغ ما می آیند، یک زمانی از روز را مشخص کرده تا به فکر کردن به آنها بپردازید. بعنوان مثال، ساعت ۱۸ تا ۱۹ روز را به این کار اختصاص دهید. پس هر گاه امر ناراحت کننده یا فکر مزاحمی به ذهتان آمد آن را از ذهن خود رد کرده و به خود بگویید: “ساعت ۶ تا ۷ وقت دارم بهش فکر میکنم الان زمانش نیست”. دستورات فوق، تکنیکهای اصلی و کلی تمرکز و ایجاد آرامش بودند. در زیر تمرینات جزئی تر ولی مهم دیگری را نیز بیان خواهیم کرد:

۵. تعداد کلمات موجود در یک پاراگراف کتاب را بطور ذهنی و با حرکت چشم بشمارید. یکبار دیگر جهت اطمینان این کار را انجام دهید. بعد از چند روز کلمات یک صفحه کامل را بشمارید.

۶. یکی دیگر از تکنیک های تمرکز این است که در ذهن خود، ۱ تا ۱۰۰ را برعکس بشمارید.

۷. در ذهن خود از عدد ۱۰۰ سه شماره سه شماره بشمارید و کم کنید. [بعنوان مثال: صد- نود و هفت- نود و چهار – نودو و یک- و الی آخر]

۸. یک کلمه و یا طرح ساده را انتخاب و به مدت ۵ دقیقه در ذهن خود تکرار کنید.

۹. یک میوه (مثلا سیب) را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواستان را روی آن متمرکز کنید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید. [به چگونگی رشد آن یا ارزش غذایی آن و مغازه ای که ازش سیب را خریده اید فکر نکنید، بلکه فقط به ظاهر خود سیب فکر کنید، آن را ببوئید و حس کنید] این کار را بر اشیاء بی جان مانند قاشق و چنگال نیز انجام دهید. در ادامه ی این تمرین می توانید یک شکل هندسی (مربع ، دایره یا مثلث) را روی کاغذ رسم کرده، رنگ آمیزی کنید و سپس روی آن تمرکز کنید و به شکل و جزئیاتش فکر کنید. تمام افکار غیر مربوط دیگر را از ذهن خود دور کنید. سعی کنید در طول تمرین به کلمات فکر نکنید.

۱۰. وقتی که تمرینات فوق را با موفقیت به پایان رساندید اکنون میتوانید تمرین پایان را نیز انجام دهید:

“سعی کنید حداقل به مدت ۵ دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید” ابتدا این امر شاید کمی دشوار به نظر برسد اما با تمرین و ممارست، به زودی این کار برای شما آسان و آسانتر خواهد شد.

نکته۱ :
انجام تکنیک های تمرکز ساده ی فوق به مدت ۲۱ روز و تلفیق آن با اجرای همزان نسخه ۲۱ روز نماز درمان همزاد ، می تواند قدرت ذهن، حافظه و تمرکزتان را به مرحله ای برساند که شما را از هر نوع مشاور، کلاس، سمینار و کتابهایی که بعنوان تقویت حافظه، افزایش تمرکز و یادگیری از شما هزینه های هنگفت دریافت می کنند، بی نیاز خواهد کرد. ان شاءالله

نکته۲ :
افرادی که همزمان مشغول انجام نسخه نمار و درمان همزاد هستند، بهتر است هنگامی که دچار حواسپرتی یا عدم تمرکز [و یا حتی بیخوابی شبانه] می شوید، هنگام جمع کردن حواس، بجای جمله ی “حواست را جمع کن” این جمله را با هر زبانی که راحت بودید، در ذهن خود تکرار کنید:

“لعنت خداوند بر همزاد شیطانی درون سینه ها”

هنگام تکرار این جمله نوعی فعل و انفعالات را درون قفسه سینه خود احساس خواهید کرد که نشان دهنده فشاریست که دارد بر همزاد وارد می شود.

 

به کانال تلگرام و پیج اینستاگرام طب روحانی بپیوندید. در صورت بروز هر گونه مشکل یا درخواست بررسی و مشاوره میتوانید از بخش تماس با ما استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل